Fotó: ShutterStock (illusztráció, szerk.)

A kormány intézkedéseivel kiemelten támogatja az élelmiszerek piacra jutását, 2014 óta mintegy 230 milliárd forint támogatást kapott az élelmiszeripari szektor belföldi és uniós forrásból, ez pedig ösztönözte a beruházásokat is – mondta Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár az Agóra szakmai konferencián csütörtökön Budapesten, az Agrárminisztérium közleménye szerint.

Fotó: ShutterStock.com (illusztráció, szerk.)

A tájékoztatás szerint Zsigó Róbert hangsúlyozta: 2017-ben az élelmiszeripar eredményes évet zárt. A nemzetgazdaságban a kibocsátás fele a feldolgozóiparhoz kapcsolódik, amelyen belül az élelmiszeripar a 3232 milliárd forintos kibocsátásával a második legnagyobb értéket – 13 százalék – állította elő a 12 feldolgozóipari ágazat közül.

Ismertette: a vállalkozások fejlesztéseinek és a kormány következetes stratégiájának köszönhetően a magyar élelmiszeriparban évről-évre nő a feldolgozottság mértéke is. Termelési értékben Magyarország az EU 28 országának rangsorában a 16., a V4-en belül a 3. helyet foglalja el. Hozzátette, a magyar agrárium termelési értéke 2015-höz képest 3 százalékkal nőtt.

A kutatások azt mutatják, hogy a hazai fogyasztók egyre inkább keresik a megbízható és magyar eredetű élelmiszereket – mondta az Agóra konferenciát szervező, a Magyar Termék védjegyet működtető nonprofit kft. ügyvezetője. A szervezők közleménye szerint Benedek Eszter kitért arra is, hogy a Magyar Termék védjegyek ma már mintegy 170 cég csaknem 4000 árucikkén segítik a fogyasztókat abban, hogy biztosan hazai terméket választhassanak.

Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója elmondta, hogy Magyarországon ma 3 millióan vásároltak már online, és közülük egymillióan vettek élelmiszert is az interneten keresztül házhozszállítással. Az online élelmiszerkereskedelem a magyar kereskedelem legdinamikusabb területe: 2017-ben 22,5 százalékkal növekedett, és hasonló bővülés várható az elkövetkező időkben is. Egy átlagos online élelmiszervásárlás értéke duplája a bolti vásárlásénak.

A kereskedelmi láncok képviselői arról számoltak be, hogy az online élelmiszervásárlók döntően kisgyerekesek, de sok a nyugdíjas is. Úgy vélték, a növekedés gátja az erőforráshiány, problémát jelent a kiszállítással foglalkozók megtalálása és megtartása, holott ők kulcsszerepet töltenek be a vásárlók bizalmának tartós elnyerésében. 

A szakemberek szerint a következő évek egyik fő kérdése az, hogy földrajzilag mennyire tud bővülni az élelmiszerkiszállítás, elér-e a kisebb településekig. Az igény megvan rá, hiszen az internetes vásárlásoknak csak 27 százaléka kötődik a fővároshoz, ám a kiszállítás még megoldatlan, és valószínűleg speciális módszereket kell keresnie erre az online élelmiszerkereskedőknek – hangzott el a most másodszor megrendezett Agóra konferencián.