Elfogadta Budapest idei összevont költségvetését a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A költségvetés 323 milliárd 943 millió 582 ezer forintos kiadási és 244 milliárd 852 millió 417 ezer forintos bevételi főösszeget tartalmaz.

A 79 milliárd 91 millió 165 ezer forint hiányt a következőképpen finanszírozzák: 4,6 milliárdot az előző évek maradványának igénybevételével, 12,1 milliárdot a lehívni tervezett hitelszerződésekből, 24 milliárdot forgatási célú belföldi értékpapírok bevételeiből, 38,4 milliárdot pedig a betétek megszüntetéséből.

A testület 20 igen vokssal, 9 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadta el a költségvetést.     A közgyűlés kormánypárti tagjai mellett Geiger Ferenc (Civil Szervezetek), Soroksár polgármestere szavazott igennel, és egyedül Karácsony Gergely, a XIV. kerület PM-es polgármestere tartózkodott.

Az államháztartáson belülről származó, működési célú támogatások az előző évinél 0,7 milliárd forinttal alacsonyabb összegben tervezhetőek. Ennek elsődleges oka, hogy az e-útdíjhoz kapcsolódóan a kieső iparűzési bevételeket nem kompenzálja a központi kormányzat 2015-ben.

A közhatalmi bevételek 6,1 milliárd forinttal haladják meg az előző évi tervezett előirányzatot. Ez elsősorban az iparűzési adónak köszönhető, amely összfővárosi szinten a 2014. évi 195 milliárdhoz képest 209 milliárd forintban tervezhető.

A reálisan tervezhető osztalékbevételek mértéke 800 millió forinttal nőtt a 2014. évi tervhez képest. A növekedés elsősorban a BVK Holding Zrt. leányvállalatainak 2014. évi eredményes tevékenységéhez kapcsolódik – olvasható az elfogadott előterjesztésben.

A reálisan tervezhető működési kiadások 1,3 százalékkal csökkentek a 2014. évi eredetileg tervezetthez képest. Ennek elsődleges oka, hogy a közösségi közlekedéshez kapcsolódóan a forrásigényhez képest 15 milliárd forinttal alacsonyabb összegben volt csak lehetséges forrásokat előirányozni.

Az elfogadott költségvetés szerint az idén 168,4 milliárd forint a működési kiadás, tavaly ez 170,5 milliárd forint volt. A fennmaradó rész városüzemeltetésre megy, annak több mint felét – 70,4 milliárd forintot – a közösségi közlekedésre fordítják.

MTI