Az unió jóváhagyta a nagy jelentőségű magyar közlekedési fejlesztések listáját – értesült a Magyar Nemzet Online. Eszerint most már épülhet gyorsvasút Ferihegyre, Duna-híd Komáromnál, a sztrádák – ha autóútként is, de – elérik a határokat, és számos fontos települést bekapcsolnak a gyorsforgalmi úthálózatba.Teljes egészében elfogadta Brüsszel azoknak a hazai közlekedési fejlesztéseknek a listáját, amelyeket az előttünk álló uniós pénzügyi elszámolási időszakban kívánunk megvalósítani. Ez nem meglepő – mondta lapunk kérdésére egy iparági forrás –, hiszen ez a lista már több egyeztetésen keresztülment, és a kormányzat azokat a fejlesztési célokat hagyta rajta, amelyek találkoznak az EU elképzeléseivel. Az előttünk álló hét évben közlekedésfejlesztésre közel 1800 milliárd forint uniós támogatás áll majd rendelkezésre 15 százalékos hazai társfinanszírozással. A legnagyobb összeget, több mint 1100 milliárd forintot az integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) biztosítja majd. Az európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) keretét elsősorban vasúti áruszállítást elősegítő beruházásokra kívánják fordítani.

Lényegesen hosszabb a vasúti fejlesztések listája. Alapvetően a nemzetközi fővonalakon folynak pályafelújítási, néhol villamosítási munkák, illetve az elkészülő GSM-R infrastruktúrát kihasználva az európai irányítási rendszert, az ETCS2-t építik ki több szakaszon. Újjáépülnek pályaudvarok, állomásépületek és ezekhez kapcsolódó P+R parkolók. Köztük jelentőségében kiemelkedik a Nyugati és a Keleti pályaudvar épületének rekonstrukciója, a Déli azonban, amelyről a napokban sok szó esett, nem szerepel a listán. Az állami vasúttársaság két ütemben vásárolhat új motorvonatokat. Nem szerepel az uniós listában a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza, ennél azonban van remény a kínai finanszírozásra. Bekerült a felsorolásba viszont a repülőtéri gyorsvasút terve, amelyet először a 2000-es évek elején javasoltak magyar magáncégek, de a Malév leállítása után hátrább sorolták a megvalósítását. Szerepel a tervek között még a fővárosi elővárosi HÉV-hálózat felújítása, valamint villamosok vásárlása is.

mno.hu/ Jámbor Gyula

A teljes cikk itt olvasható

Gyorsvasúttal a belvárosba

Budapest rendkívül népszerű turistacél egész Európában, és népszerűsége folyamatosan nő. Az uniós jóváhagyással megépülő gyorsvasút fontos hiányt pótol, mert az ide érkező külföldi turistáknak mind a kényelmes megérkezés, mind az időben történő, biztonságos távozás legfontosabb eszköze egy a belvárost a repülőtérrel összekötő, menetrend szerint közlekedő, fix áras, elővételben vásárolt jeggyel is igénybe vehető gyorsvasút. Ha ez megvalósul, akkor egészen bizonyos, hogy a hozzánk érkezők száma nagyságrendekkel megnő, vagyis ez a befektetés hamar megtérül. Bár az országhatárig vezető gyorsforgalmi utak is fontosak, egészen bizonyos, hogy ez a fejlesztésm lesz az, ami igen nagy mértékben megnöveli majd Európa már ma is egyik legnépszerűbb uticéljának, Budapestnek a vonzerejét.

(demo)