Az iskolai erőszak visszaszorítására indít kampányt a Cartoon Network a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületével összefogva. Az Aki ver, az nem haver című kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a gyerekek közötti iskolai és internetes bántalmazásra.

Hirdetés
Fotó: Cartoon Network, szerk.

Fotó: Cartoon Network, szerk.

A gyerektévé elismert szakértők bevonásával átfogó tanóravázlatokat fejlesztett a 6-12 éves korosztály számára, amelyek segítségével a tanárok közérthető, játékos, ugyanakkor informatív formában taníthatják a gyerekeket a szolidáris, baráti, toleráns viselkedés alapjaira, az internetes viselkedés etikettjére.

Ehrlich Nicolette, a Cartoon Network régiónkért felelős, magyar származású marketing és PR-menedzsere elmondta:

A gyerekek közti bántalmazás nem új keletű dolog, gyerekközösségekben mindig is jelen volt, jelen lesz, a világirodalom számos alapműve és egyre több alkotás, sajtóhír szól arról, hogy a gyerekközösségek tagjai kiközösítik, piszkálják, csúfolják egymást. Tavalyi, Ipsos-kutatásunk szomorú eredménye arra hívta fel a figyelmet, hogy a probléma égető, nem lehet róla eleget beszélni. Számunkra, akik egy elismert és népszerű gyerekcsatorna vagyunk, erre két lehetőség van: figyelemfelhívó szpotokat gyártani és sugározni, amely több millió gyerekhez, szülőhöz, nappaliba jut el a képernyőn keresztül, valamint a témában kompetens szakértő partnerek bevonásával eljutni a gyerekvilág azon színterére, ahová egyébként nem, azaz az iskolákba.

A zaklatás és az utóbbi években az internetes zaklatás témaköre markánsan jelen van az OFOE tevékenységében, a kampány tehát egy folyamatba illeszkedik, és remélhetően segít ráirányítani a figyelmet erre a sokat emlegetett problémára – mondta Szekszárdi Júlia, a szervezet elnöke.

Fontosnak tartjuk, hogy az internet jelenlétét kísérő általános morális pánik – amely a szülőket és a pedagógusok egy részét is hatalmába keríti – nem bénítja meg őket, amikor a problémák megelőzésén, illetve az óhatatlanul megjelenő konfliktusok kezelésén kell dolgozniuk. A honlapunkon is terjesztett tananyag a pedagógusok részéről olyan megközelítési módot feltételez, amelynek lényege, hogy a gyerekeket fel kell készíteni a várható gondokra, esetleg bántásokra, ezek kezelésére. A felkészítés első lépése a gyerekek pozitív énképének, belső stabilitásának megerősítése, hiszen csak erre alapozva fejleszthető a megküzdés képessége, a problémaazonosításnak és a konstruktív problémakezelésnek a kompetenciái. Ez azonban akkor járhat eredménnyel, ha maga a pedagógus is stabil személyiség, nyitott, asszertív és megfelelően felkészült a váratlan helyzetek kezelésére. Bízunk abban, hogy a tananyag felhasználói egymással is kapcsolatba lépve megosztják tapasztalataikat, kölcsönösen segítik egymást ebben a tevékenységben.

Több online platformon is aktív vagyok, ahol fiatalok tízezrei követik a tevékenységemet – mondta Bánki Beni.

Úgy érzem, hogy az így szerzett népszerűségemet nem öncélúan kell használni, hanem fontos dolgokra felhívni általa a figyelmet. Ezért felelősséget kell vállalnom, hiszen az online bullying elsősorban az én generációmat érinti. Naponta találkozom én is ezzel a jelenséggel, és úgy kezelem, hogy vagy egyáltalán nem reagálok a negatív megnyilvánulásokra vagy pozitív választ adok, ami kizökkenti a zaklatót a komfortzónájából. A név és arc nélküli trollokat nem szabad »etetni«, ha viszont építő jellegű kritikát fogalmaznak meg velem szemben, akkor azt megfontolom a fejlődésem érdekében és megköszönöm a segítő szándékot. A bántalmazás semmilyen körülmények közt nem elfogadható, de a téma olyan összetett, hogy széles társadalmi összefogásra van szükség a mentálhigiénés szakemberektől kezdve a korosztályommal legszorosabb kapcsolatban lévő influencerekig, és azt a gyerekeknek is tudniuk kell, hogy a problémájukkal nincsenek egyedül, ha baj van.

Szekszárdi Júlia, Táler Orsolya, Ehrlich Nicolette, Trunk Tomi (b-j). Fotó: Cartoon Network, szerk.

Nagyon büszke vagyok, hogy a Cartoon Network 2018-as antibullying-nagykövete lehetek – mondta Trunk Tomi.

A közös munka folyamán láttam, hogy mennyire komolyan vesznek minket, fiatalokat, gyerekeket, a gondolatainkat. Beni és én is belevihettük a kampányba a saját érdeklődésünket, erősségünket. Külön örültem, hogy a kampány fő üzenete az is, hogy sokfélék vagyunk. Hiszen az új generációról szoktam előadásokat tartani, és csak megerősíteni, tudom, hogy a gyakran egy kalap alatt emlegetett Z-generációs fiatalok igenis színesek és sokfélék. Aki nézi a videóimat a DABLTY YouTube-csatornán, az tudja, hogy ezekre a pozitív gondolatokra a videóimban is mekkora hangsúlyt fektetek. Arra törekszem sarkallni az online közösséget, hogy a kommentszekcióban valóban értékes viták legyenek.

A demokrata.hu kérdésére Trunk Tomi azt tanácsolta a bántalmazást elszenvedő gyerekeknek, hogy mindenképpen kérjenek segítséget, és semmiképp se forduljanak magukba, ne próbálják magukat megváltoztatni emiatt, maradjanak önmaguk.

Tapasztalataink szerint a kortárs bántalmazás problémaköre minden iskolában jelen van, melynek során az áldozatok és bántalmazók mellett a szemlélődő gyerekek is kulcsszereplők – mondta Táler Orsolya, a Kék Vonal szakmai vezetője.

A 116 111-es számon elérhető lelkisegély-vonalra érkező megkeresésekből úgy látjuk, hogy nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek és a pedagógusoknak is segítségre, támogatásra van szükségük ahhoz, hogy a zaklatás, és az utóbbi években egyre nagyobb problémává váló internetes zaklatás eseteit felismerjék, megfelelően kezeljék, és lehetőség szerint megelőzzék. A bántalmazás semmilyen formában nem fogadható el, fontos, hogy a gyerekek tudjanak arról, hogy kitől és hogyan kérhetnek segítséget. A lelkisegély-vonal elérhető minden gyerek számára, és a segítő beszélgetésen túl az iskolával együttműködésben konkrét segítséget is tudunk ajánlani a gyerekeknek.

Az internetes véleményvezérekről
Trunk Tomi a demokrata.hu kérdésére elmondta, a véleményvezérek teljesen megváltoztatták az új generáció médiafogyasztási szokásait. A fiatalok saját hőseiket találják meg az interneten, az influencerek pedig szoros kapcsolatba kerülnek a márkákkal, amelyek rajtuk keresztül hirdetnek.
Az ilyen hirdetések nem feltétlenül csak egyszerű bújtatott reklámok, egy terméket reklámozva is lehet színvonalas tartalmat készíteni. Szerinte fontos, hogy a termékmegjelenítést tartalmazó videók az adott YouTube-csatorna témájába vágjanak, mert így lesznek hitelesek.