Március hatodikáig meghosszabbították a Jobbik állami számvevőszéki (ÁSZ) ellenőrzésével összefüggésben indult nyomozás határidejét – közölte a Fővárosi Főügyészség az MTI érdeklődésére szerdán.


Fotó: MTI, archív, illusztráció

Az ÁSZ még október elején közölte, hogy a párt akadályozta a számvevőszéki ellenőrzés program szerinti lefolytatását. Ezért az ügyészséghez fordultak. 
    
A Fővárosi Főügyészségi akkori tájékoztatása szerint az ÁSZ jelzését az abban foglaltak alapján a Budapesti XI. és XXII. Kerületi Ügyészség feljelentésként értékelte és a számvevőszéki ellenőrzéssel kapcsolatos kötelezettségszegés vétségének gyanúja miatt nyomozást rendelt el ismeretlen tettes ellen. A kerületi ügyészség a Nemzeti Nyomozó Irodát bízta meg a
nyomozás lefolytatásával, amelynek határidejeként december 6-át jelölte meg.
    
Ezt a határidőt hosszabbították most meg. 
    
A számvevőszék közlése szerint a Jobbik többszöri értesítés, valamint helyszíni adatkérés ellenére nem tett eleget a számvevőszéki ellenőrzés lefolytatásához szükséges törvény szerinti adatszolgáltatási kötelezettségének 2015 és 2016-ra, valamint az ellenőrzés megkezdéséig tartó időszak vonatkozásában, és ezzel akadályozta az ellenőrzés lefolytatását.
    
A Jobbik visszautasította, hogy ne működött volna együtt a számvevőszékkel.
    
Az ÁSZ korábban arról is tájékoztatta a közvéleményt, hogy hatósági jelzést kaptak a Jobbik 2017. első félévi plakátszerződéseivel kapcsolatban a gazdasági társaságok hirdetési listaáraitól jelentősen elmaradó egységárak miatt, és ezeket a dokumentumokat felhasználják az ellenőrzés során.
    
Mindezek alapján az ÁSZ összeállította a Jobbik 2015-2016. évekre, valamint az ellenőrzés megkezdéséig tartó időszakra vonatkozó ellenőrzéséről szóló jelentéstervezet, és szerdán megküldte az ellenőrzött szervezetnek, amely a törvényi előírás szerint tizenöt napon belül írásban észrevételt tehet.
    
A megküldött jelentéstervezetben az ÁSZ rögzíti, hogy az ellenőrzés akadályozása miatt a Jobbik nem igazolta az átlátható és ellenőrizhető gazdálkodás alapjainak megteremtését a közpénzekkel, a közpénzek szabályos, átlátható felhasználását, valamint a céljaira rendelt vagyon jogszerű használatát, megőrzését. Továbbá 2015-2016-ra vonatkozóan nem igazolta, hogy a működéséhez szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használt fel.
    
A számvevőszék a jelentéstervezetben tájékoztatta a pártot, hogy a hatósági kockázatjelzésben rögzített politikai hirdetések kihelyezésére kötött szerződések alapján a Jobbik összesen 331 millió 660 ezer forint nem pénzbeli vagyoni hozzájárulást fogadott el jogi személyektől, amely a párttörvény 2014. január 1-jétől hatályos rendelkezései szerint tiltott, nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül.
    
A jogszabály szerint tiltott, nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül, ha egy párt a mindenki számára elérhető piaci árnál lényegesen olcsóbban vesz igénybe vagy rendel meg szolgáltatásokat.
    
A törvény arról is rendelkezik, hogy a tiltott támogatás mértékét az ÁSZ állapítja meg, amelyet a párt a számvevőszék felhívásától számított tizenöt napon belül köteles befizetni a központi költségvetésnek. Emellett a párt központi költségvetésből juttatott támogatását a Magyar Államkincstár az ÁSZ által megállapított összeggel csökkenti.
    
A számvevőszék a jelentéstervezetet a tizenöt napos észrevételezés után véglegezi és hozza nyilvánosságra a honlapján – olvasható az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményükben.

(MTI)