Az eredményen kiütközik, hogy profik kezéből került ki az anyag, mind zeneileg, mind hangzásban világszínvonalon teljesítenek a srácok. A tízdalos korongot a Sunday Afternoon című szerzemény nyitja, ami egy könnyen befogadható, slágeres, de velős dal. Kiváló kezdésnek, de a későbbiekben találkozhatunk még érzelmesebb, líraibb (Listen), vagy éppen lüktetésében és stílusában a Velvet Revolverre emlékeztető dallal is (Fight?). Úgy lett változatos az album, hogy közben egységes maradt a hangzás. A borító is szépen megtervezett, még szövegkönyvet is tartalmaz! Koncert információkat a www.futuremillionaire.hu oldalon találhatunk.

Marosvölgyi Luca

Future Millionaire: Alone – Edge Records, 2009

FILM – Egy szelet büdös sajtot?

A Rózsaszín sajtban minden megvan, ami egy átlagos romantikus vígjátékhoz kell – szerelem, tini dilemmák, nagy életigazságok és szellemesség. A történetben a nőgyógyászként dolgozó Tibor (Bezerédi Zoltán) az örökös nőkről való kérdezősködéseivel megkeseríti fia, Dani (Tóth Barnabás) életét, aki erre édesanyja francia családjához szökik. Ha a sztori nem is annyira különleges, sokak számára érdekes lehet az igazi magyar mentalitás és a franciák életélvezetének összevetése. Akik pedig szeretik a francia nyelv varázslatosságát, azoknak a film második fele nagyon fog tetszeni, ráadásul csodaszép tájon játszódik, és nem nélkülözi a különleges sajtokat sem. A rendező, Tóth Barnabás nagyon jól használta a humort mint fegyvert, tudta, mi az, ami a magyar közönséget nevetésre készteti és mégsem sablonos. S jóllehet a film mondanivalójának érzékeltetése volt a cél, a megszámlálhatatlanul sok obszcén szóval talán egy kissé túllőtt a célon.

Ivicsics Kitti

Rózsaszín sajt – magyar-francia film, 2008

KIÁLLÍTÁS – Idolok és torzók

A kiállítás központjában álló Kavicsasszony című méltóságteljes szobor természet és ember alkotta formák érzetét egyaránt kelti, noha samottból, különleges mázazással készült, s noha a művész keze nyoma nagyon is érezhető téri formálásának harmóniáin. Társulnak mellé hasonló, összehúzott testű földszínű-földközeli női figurák, melyek sima felületébe karcoltan ősi jelek is felbukkannak, eredeti látásmódot, művészi vonzalmat tanúsítva. Samottban és színezett porcelánban, fémsókkal megvalósított munkái attraktív erotikus atmoszférát árasztanak. Sajátos múltkutatás és puritán, ám nagyon eredeti kortársisság jellemzi munkáit, melyek idolok és torzók is, mindig egy elmélyült művészet eszmény igézetében, magányt, vágyakozást és meditációt sugallva.

Feledy Balázs

Kavicsasszony – Mészy Mészáros Gábor keramikus-szobrász kiállítása, Szentendre, Art-Decor Galéria, megtekinthető: szeptember 20-ig

ZENE – Jazzlépések

A zenekar tízéves fennállása során számos alkalommal lépett fel neves külföldi vendégművészekkel, s nyáron az ő koncertjükkel nyitott az idén immár hatodszor megrendezett Louis Armstrong Jazzfesztivál is Bánkon. Leggyakoribb partnerük Satchmo utolsó klarinétosa, Joe Murányi, akivel lemezt is készítettek. A múlt nyáron ismét lehetőségük adódott arra, hogy sztárvendégekkel menjenek stúdióba. A fekete New Orleans-i trombitás Leroy Jones és a veterán brit dobos Trevor Richards társaságában tizenhárom sztenderdet rögzítettek, de nem az unos-untalan játszott szving- és dixiedarabokat, hanem nálunk kevésbé ismert örökzöldeket. Nem hiányzik a lemezt feldobó vokál sem: Micheller Myrtill mellett a két trombitás, Leroy Jones és Lukács János is dalra fakad.

Márton Attila

Jazz Steps: Side by Side – UIP, 2009

KÖNYV – Kérdőjelek

Varga Csaba munkájában megkérdőjelezi a szellemi tudat fejlődésének kezdetét, a régészeti leletekből adódó tárgyi bizonyítékok következtetett eredményét, párhuzamot von a sakk és az írásjelek, az írásjelek és a világegyetem között. Bizonyítékokkal támasztja alá, hogy sok mai tárgyat már évezredekkel ezelőtt feltaláltak, s megmutatja, hogy az evolúcióelmélet mai médiaszirupos változata nem más, mint fatális tévedés. A könyv a laikusoknak kicsit tömény, s néhol talán belemagyarázósnak tűnhet azok számára, akik nincsenek benne a matematikában, a szimbolikában, az antropológiában, a csillagászatban, a történelemben, a paleográfiában és a többi tudományágban egyszerre. Mindezek ellenére mégis élvezetes olvasmány, bár a színes képek kétségtelenül tovább emeltek volna a színvonalon. Ám ezzel együtt kifejezetten érdekesek a lábjegyzetek, amik egyfajta zárójeles gondolatként jelennek meg. Varga Csaba könyve jócskán ad vitatémát a szakmabelieknek.

Ivicsics Kitti

Varga Csaba: Az elme eredete – Fríg Kiadó, 2009

ÉTTEREM – Diszkont sushi

Diszkont sushi – sommásan így is jellemezhetnénk a kínaiból japán vendéglővé avanzsált Tokyót, mely tulajdonképpen a már bevált Wasabi-hálózat mintájára működik. Tény ugyanakkor, hogy a beltér nem annyira elegáns, mint a Wasabié, s a felhozatal is elmarad a mintaadó vendéglő szolgáltatása mögött. S bizony a látogatottság is. Ami nem előny a futószalagos vendéglők esetében, ott a pörgés jobb. Sajátos megoldás, hogy a wasabi és a gyömbér nincs az asztalon, azt is futóláncról kell leemelni, s némi várakozási idő után jobbnak láttuk a pincérnek szólni gyömbérügyben, aki – javára legyen mondva – azonnal intézkedett. A Tokyóban színesítik (némi pikírtséggel: lazítják) a kínálatot mirelittel és kínai fogásokkal, a makisushik préselt rákból és zöldségekből készülnek, de az is tény, hogy értékes alapanyagokból készült ételekkel is jóllakhatunk. Lazac-, polip- és királyrák-nigiri, ráknyársak, különféle bundázott és serpenyős rákételek, dim sum, algasaláta, tavaszi tekercsek, zöld kagyló meg egyebek keringenek mellettünk. A sör nem olcsó, de kifizethető, a kiszolgálás kedves és készséges. Ha nem ismernénk a magasabb díjszabású, ám magasabb színvonalú Wasabit, akkor eszünkbe sem jutna bíráló szó. Így is jó szívvel ajánljuk mindenkinek az ár-érték arányban kiváló Tokyót.

Dorozsmai Endre

Tokyo Japán Étterem – Budapest, Dózsa György út–Ajtósi Dürer sor sarok

KÖNYV – Fenntartható csodák

A Szatmárnémetiben harmincnyolc évvel ezelőtt született költőt a tömörítés mesterének tartják, mivel rövid, néha alig pár soros verseibe akár sorstragédiákat is képes beszorítani. Személyes üzenetei – melyek a magyar líra hagyományait követik – mindenkihez szólnak, mindenkit megérintenek, és ami a legfontosabb, mindenki képes belőlük építkezni, s erőt meríteni a hétköznapokhoz. A költő hetedik kötete, a közelmúltban megjelent Gileád a fenntartható csodákról szól, s arról, hogy „Dolgozni kell, szeretni kell. / Egyszerű ez. / Oda jutunk úgyis. / A fény alá / Arra a széles mezőre, mind.” A versek olvasásához meghitt csendre, s mindenekelőtt nyitottságra van szükség.

BB

Halmosi Sándor: Gileád – Noran Kiadó, 2009