Az utóbbi hónapokban egész adótanácsadó- és ügyvédiiroda-hálózat szakosodott a vagyonosodási vizsgálatok által érintett több ezer vállalkozó és magánszemély felkészítésére és képviseletére. Könyv- és CD-alapú „módszertani útmutató” jelent meg. Kicsiben sem kispályázunk: a mintegy kétmillió gázár-támogatási kérelemből minden tizedik jogosulatlan lehet. Az ezeket benyújtókra is APEH-vizsgálat vár. A feketegazdaság kifehérítésére, az adómorál javítására tett kormányzati erőfeszítéseket üdvözölnénk, ha nem épp a kabinet tagjainak korábbi és jelenlegi üzleti és közéleti ténykedése tenné hiteltelenné és alacsony hatásfokúvá azokat.

Hamarosan a boltból kilépő átlagember is revizorral találhatja magát szembe, aki arra lesz majd kíváncsi, van-e számlája a vásárolt áruról? Persze a kormány elsősorban a vállalkozóktól és az egyes termékágazatokban működő érékesítési láncoktól várná el és tenné általánossá a számlaadást (a kiszabható bírság 100 ezer forint is lehet, ha a mulasztás rendszeres, 2 hónapra is bezárhatják az üzletet), de Veres János pénzügyminiszter ettől függetlenül célszerűnek tartaná, hogy „a vásárlástól számított meghatározott időtartamon vagy földrajzi távolságon belül a vevőnél megtalálhatók legyenek a bizonylatok”. Arra a kérdésre, hogy a vevőt érhetné-e hátrány, ha nem tudja felmutatni a kért bizonylatot, még nem tudott válaszolni. „Az erre is kiterjedő tapasztalatgyűjtésünk nem zárult le” – nyilatkozta a Napi Gazdaságnak.

A hatóságok egyébként nyugtaadási ellenőrzéseik során minden második próbavásárláskor nem kaptak számlát. Augusztus elején kiderült, a Pénzügyminisztériumban még nem jártak. Pedig ha elmennének, a tárca József nádor téri épületének büféjében a megszomjazott ellenőrök hiába várnának blokkot.

Vagyonosodó APEH

Két hete félévet értékelt Szikora János, az APEH elnöke. A vártnál kedvezőbben alakuló államháztartási bevételek mellett igen eredményesek a vagyonosodási vizsgálatok.

Akadt néhány nagy hal is: a Kiemelt Adózók Igazgatóságán belül működő Központosított Ellenőrzési Szakterület jellemzően olyan, uniós kereskedelemmel kapcsolatos ügyeket vizsgált, amelyekben több cég is érintett. Gyakran előfordul, hogy úgy importálnak, majd értékesítenek különféle árucikkeket, hogy az eladásból származó bevételt nem vallják be. Egy elektronikus alkatrészek forgalmazásával foglalkozó cégnél 5,9 milliárdos adóhiányt tártak fel.

Ami a mára már mindennapossá vált vagyonosodási vizsgálatokat illeti, június végéig 5761-et fejeztek be, ebből 1768-at jogerősen le is zártak. Folyamatban van további 5590. A revíziók 70 százaléka megállapítással zárult, a feltárt adókülönbözet 22,8 milliárd forint. Ehhez kapcsolódóan mintegy 7 milliárd forint adó- és mulasztási bírságot, valamint késedelmi pótlékot szabtak ki az igazgatóságok.

Az adóhivatalnak azonban egyre nehezebb a dolga, mert a társadalom gyorsan alkalmazkodik. A vizsgálatok során az adózók különböző módszerekkel próbálják akadályozni már az ellenőrzések megkezdését is: nem veszik át az erről szóló értesítést, nem jelennek meg a revizorok előtt vagy ismeretlen helyen tartózkodnak, jelentette a FigyelőNet.

A Vilmányi Ügyvédi Iroda munkatársa, Kocsis Zoltán lapunkat arról tájékoztatta, vagyonosodási vizsgálattal kapcsolatosan 2006 közepe óta fordulnak hozzájuk az adózók, decembertől ezek a megkeresések mindennaposak. A legtöbben a vizsgálatról szóló értesítés kézhezvételét követően, rosszabb esetben nyilatkozat vagy adóhiányt megállapító jegyzőkönyv után, amikor sokkal nehezebb a helyzet. Azoknál, akik egyedül állnak a hivatal elé, az esetek döntő többségében megállapítást tesz az APEH. Pedig erre nem is számítanak.

A vizsgálatot kivédő vagy azt ellehetlenítő technikákra vonatkozó kérdésünkre a szakember kifejtette:

– Egy vizsgálat során a legnagyobb problémát saját magára nézve az adózó jelenti. Erről természetesen nem tehet, mivel a vizsgálatot, annak menetét, a revízió által megkövetelt elfogadható bizonyítékokat nem ismeri. Egy vizsgálatot az ügyfél szemszögéből nézve hatásosan csak úgy lehet képviselni, ha először az adózó úgymond házi vagyonmérlegét állítjuk össze, mivel ebből tudhatjuk meg a problémás időszakokat. Ezt követően kell a gazdasági eseményeket hitelt érdemlő iratokkal, bizonyítékokkal alátámasztani, amivel a legnagyobb probléma, hogy az adóhivatal olyan iratokat kér számon az adózóktól (akik magánszemélyek), amelyek elkészítésére, vezetésére soha semmilyen jogszabály alapján nem volt köteles. Például családon belül a felek nem minden esetben kötnek kölcsönszerződést vagy ajándékozási szerződést, a pénzünket nem tartjuk mindig bankban, esküvőn kapott pénzeket igazolni szinte lehetetlen…

A legnagyobb nehézséget azonban véleménye szerint az jelenti, hogy az adózók a megtörtént gazdasági eseményeket alátámasztó dokumentumokról azt hiszik, hogy azokat az APEH automatikusan elfogadja, ezért sokszor nem is gondolnak arra, hogy problémájuk lehet. Nagyon nehéz a vizsgált időszak elején fennálló (likvid) vagyont is igazolni.

– Ennek kapcsán a vizsgálat sokszor azon látszólagos megállapításra juthat, hogy 2000 előtt nem kerestünk egy forintot sem, és csak a vizsgált időszakban gyarapítottuk vagyonunkat. Problémát okozhat az is, hogy úgymond jól nevelt polgárként a revizorok összes keresztkérdésére válaszolunk. Nyilatkozatot tenni egyébként sem kötelességünk, ellenben jó nyilatkozat nélkül helyzetünket nehéz alátámasztanunk.

Az APEH elnöke időközben kijelentette, a vagyonosodási vizsgálatokkal nem állnak le akkor sem, ha megvan az idei évre előirányzott tízezer darab. A munkát folytatják.

Támogatás mint mellékjövedelem

Az energiaár-támogatási kérelmeket feldolgozó Magyar Államkincstár 180 ezer olyan beadványt talált, amelyeknél felmerült a csalás gyanúja. Az alaptalanul igénylők egy részére APEH-revízió vár.

Mint ismert, támogatás abban az esetben jár a kérelmezőnek, ha a háztartásban az egy főre eső jövedelem az igénylést megelőző három hónapban nem volt nagyobb, mint az öregségi nyugdíjminimum három és félszerese. Ez az összeg az idén 93 905 forint. Kérdés, hogy ebben az időszakban nem jelöltek-e meg a valósnál alacsonyabb jövedelmet.

Kezdetben valószínűleg szúrópróbaszerűen választanak ki magánszemélyeket, és ha a bevallott és a valós jövedelmi helyzet között differenciát találnak, az eljárás akár vagyonosodási vizsgálatként is folytatódhat. Ősztől várhatóan még nagyobb számban lehet ilyen ellenőrzésekre számítani.

Balogh T. Gyöngyvér a gondola.hu-n szellemesen úgy fogalmaz: „Gyurcsány Ferenc harcot indított a gyurcsányferencek ellen.” A megállapítás találó. Nem lehetett könnyű döntés, bár a miniszterelnök szeret az önkritikus, saját magával lelki és szellemi tusákat vívó, a gyarlóságain felülemelkedni képes értelmiségi szerepében tetszelegni. Emlékezetes, a kormányfő a Fittelina-ügyben jó néhány millió forint adót spórolt meg magának és feleségének. Közismert az is, hogy Kabai Károlyt, az MSZP 2006-os nyírbogáti polgármesterjelöltjét, Veres János korábbi üzlettársát idén áprilisban marasztalta el jogerősen a bíróság számlagyárak üzemeltetése és több száz milliós értékű áfacsalás miatt. Veres tavaszi választási kampányrendezvényeire Kabai busza szállította a szocialisták szimpatizánsait. Veres még időben kiszállt a színesfémbizniszben érdekelt cégekből.

A pénzügyminiszternek feltették a kérdést: miért pont most, a nadrágszíjmeghúzások időszakában lettek fontosak a szigorítások, miközben az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ), mely üdvözölte azokat, már több mint egy évtizede szorgalmazza a feketekereskedelem visszaszorítását előmozdító intézkedéseket. Az OKSZ szerint is a nyugtaadás elmulasztásának hátterében legtöbbször jövedelemeltitkolás, illetve az árubeszerzéshez előírt számlaadás, továbbá más szükséges okmányok, bizonylatok kibocsátásának elmulasztása áll.

Az OKSZ ugyanakkor leszögezi, a kisvállalkozások egy része számára elviselhetetlen a közterhek súlya, így belekényszerülnek a szürkegazdaságba. Az elviselhetőbb adószint sokak számára tenné elviselhetővé az adózást. Úgy vélik, elfogadhatatlan a vásárló ellenőrzése és felhívják a figyelmet arra, hogy a feketekereskedelem, a rejtett gazdaság fő csatornái jelenleg az ázsiai piacok felől húzódnak, és ismételten javasolják azok működési feltételeinek felülvizsgálatát és ellenőrzésük szigorítását.

„Ebben az évben a fokozott ellenőrzések nyomán 50 milliárd forint többletbevétellel számol a tárca” – mondta a pénzügyminiszter. Szerinte a többletbevételeket a későbbiekben vagy hasznos közösségi célokra, vagy a legális gazdaság szereplői által fizetett közterhek csökkentése érdekében használhatja fel a kormány. Hozzátette, hogy nem az államháztartás helyzete tette szükségessé a szankciók szigorítását, mivel a tisztességes piaci szereplők és a lakosság érdekeit kívánja megvédeni a kormány. Összefoglalva, a kormány drasztikus intézkedéseivel közvetve folyamatosan növeli a fekete- és szürkegazdaságot, majd az így megnőtt illegális jövedelmet próbálja visszafehéríteni.

Zsebbe magyar!

„Magyarországon olyan közhangulatot kell kialakítani, hogy újra presztízse legyen a tisztességes adófizetésnek” – jelentette ki a miniszterelnök a Vám- és Pénzügyőrség egyik júliusi rendezvényén. Néhány héttel később hirdetett zéró toleranciát a pénzügyminiszter a számlát, illetve nyugtát nem adók ellen. Ennek keretében öt állami szervezet – az APEH, a Vám- és Pénzügyőrség, a Magyar Államkincstár, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal és az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelet – ellenőrzési létszámát 2372 fővel bővítik, az adóhatóság létszáma pedig 1717 fővel nő.

A Blikk a közelmúltban fényképeket közölt autóban ülő politikusokról, akiknek nem volt bekapcsolva a biztonsági övük. A kormányfőről is. Ez olyan szabálysértés, amiért bírságot kell fizetni.

„A miniszterelnök nem akar kivételezést, és befizeti a bírságot, ha kiderül, hogy közlekedési szabálysértést követett el. Gyurcsány Ferenc ezt magára nézve is kötelező érvényű alapelvnek tekinti, ezért aláveti magát minden ilyen jellegű eljárásnak” – mondta Daróczi Dávid kormányszóvivő. „A miniszterelnök elkötelezett híve annak, hogy Magyarország igazságosabb legyen, ahol a törvényeket mindenkinek be kell tartania, és nincsenek kivételezettek, kiváltságosok.”

Mi tiszteljük Gyurcsány Ferenc céljait, ezért nem ajánlhatjuk a Miniszterelnök Úrnak, hogy próbálja meg eltussolni az ügyet, ami aztán a Fittelina-trükkhöz hasonlóan néhány éven belül elévül. Várjuk tehát a nyilvános beismerő vallomást. Ahhoz ugyanis, hogy a feketegazdaság visszaszoruljon, legelőször a kormányt kellene kifehéríteni.

A rajtakapott számla nélkül vásárolókra, azaz Gyurcsány Ferenc népére a jövőben becsléseink szerint akár ötezer forintos helyszíni bírság is várhat. Hacsak nem juttatnak egy kis kenőpénzt a többezres felvételek miatt várhatóan leromló személyi állományú APEH-revizoroknak, akiket bizonyára elgondolkodtat az a dilemma, ami a közlekedési rendőrök aggasztóan nagy részét sodorta a hivatásszerűen elkövetett korrupció felé: behajtásért járó prémium, vagy inkább kenőpénz?

A szocialista-szabad demokrata kabinet tanítani és nevelni akarja népét. Mindhiába. Az őszödi villa és az őszödi beszéd kormányának magatartása ragadósabb példa, mint bármilyen hangzatos szózat.

Monostori Tibor